Ofwel – over het verschil tussen Ibn Rushd en Averroës. Vraag het niet aan ChatGPT, want dan krijg je te horen dat er geen verschil is. U heeft gelukkig uw eigen columnist.
Ibn Rushd (Cordoba 1126 – Marrakesh 1198) is onlangs toegevoegd aan het ISVW Filosofenpad. Ik was daar op afstand bij betrokken.
“Vanaf de 12e eeuw lag het intellectuele centrum van de islamitische beschaving, maar ook van Europa, in al-Andalus, het islamitische rijk van de Oemmajjjaden op het Iberisch schiereiland”, aldus Patrick Loobuyk (blz. 82). Ibn Rushd is bekend geworden als “De Commentator”, d.w.z. als intermediair (vertaler + uitlegger) in het Arabisch van de teksten van Aristoteles, die vanuit Bagdad richting al-Andalus kwamen.
Voor het zoeken naar de waarheid staan de rede en de filosofie (lees: wetenschap) voor Ibn Rushd centraal. Dat betekent dat de letterlijke lezing van de Koran ondergeschikt is aan rede en filosofie. Wetenschappelijke (waaronder filosofische) kennis is essentieel, onmisbaar en vereist voor het begrijpen van de wereld en van het geloof.
Kort na het schrijven van dit bericht verscheen de PhD van Koert Debeuf, die mooie onderzoeken heeft gedaan o.a. naar de verdringing van het gedachtengoed van Ibn Rushd. Dat leest u hier.