Oxford: The Clarendon Press, 1931 (xiii, 416 blz.)
- Waar het boek over gaat
- Paragraaf 2
- Paragraaf 3
- Paragraaf 4
- Paragraaf 5
- Paragraaf 6
- Paragraaf 7
- Paragraaf 8
- Paragraaf 9
- Paragraaf 10
Sir Thomas Walker Arnold (1864–1930) was een vooraanstaand Brits oriëntalist en historicus van islamitische kunst die lesgaf aan het MAO College, de Aligarh Muslim University, vervolgens aan het Aligarh College en aan de Government College University in Lahore. Hij was een vriend van Sir Syed Ahmed Khan en schreef op diens aandringen zijn beroemde boek “The preaching of Islam” (De prediking van de islam).
Hij was ook de leraar van de beroemde dichter-filosoof Muhammad Iqbal, Syed Sulaiman Nadvi en een zeer goede vriend van Shibli Nomani, die eveneens docent was in Aligarh.
Waar het boek over gaat
The Legacy of Islam is een aanvulling op The Legacy of Greece, The Legacy of Rome, The Legacy of the Middle Ages en The Legacy of Israel. Het boek tracht een overzicht te geven van de elementen in de Europese cultuur die afkomstig zijn uit de islamitische wereld. In grote lijnen zijn de erfenissen van Griekenland en Rome de erfenissen van twee homogene en originele culturen, die elk voortkomen uit een welbepaald geografisch centrum.
The Legacy of the Middle Ages is de erfenis van een tijdperk in de ontwikkeling van de West-Europese beschaving. The Legacy of Israel is ‘de bijdrage die het jodendom en de joodse wereldvisie hebben geleverd aan het menselijk denken’.
The Legacy of Islam moet in een andere betekenis worden opgevat dan alle voorgaande. Het is een provocerende titel, waarvan de betekenis pas volledig duidelijk wordt in het boek zelf. De meest nabije parallel is de erfenis van Israël.
Maar terwijl de erfenis van Israël zijn karakter ontleent aan de joodse religie, gaat het in de erfenis van de islam niet om de erfenis van de religie van Mohammed als zodanig: de lezer zal uit dit boek leren dat er weinig typisch islamitisch is in de bijdragen die westerse en oosterse moslims aan de Europese cultuur hebben geleverd.
Integendeel, de erfenis is het minst waardevol gebleken waar de religie de sterkste invloed heeft uitgeoefend, zoals in de islamitische wetgeving. Maar de islam is het fundamentele gegeven dat de erfenis mogelijk heeft gemaakt. Onder de bescherming en het beschermheerschap van het islamitische rijk bloeiden de kunsten en wetenschappen die in dit boek worden beschreven.
Paragraaf 2
Tekst onder 2e kop
Paragraaf 3
Tekst onder 3e kop
Paragraaf 4
Tekst onder 4e kop
Paragraaf 5
Tekst onder 5e kop
Paragraaf 6
Tekst onder 6e kop
Paragraaf 7
Tekst onder 7e kop
Paragraaf 8
Tekst onder 8e kop
Paragraaf 9
Tekst onder 9e kop
Paragraaf 10
Tekst onder 10e kop